googlee1ba404c69acd72d.html AMALAN AMPUH DAN DOA-DOA: SURAH AL KAUTSAR DAN TERJEMAHANNYA
PPC Iklan Blogger Indonesia

SURAH AL KAUTSAR DAN TERJEMAHANNYA

Saturday, May 25, 2013

SURAH AL KAUTSAR DAN TERJEMAHANNYA

Surat Al Kautsar terdiri atas 3 ayat, termasuk golongan surat-surat Makkiyyah diturunkan sesudah surat Al 'Aadiyaat. Dinamai Al Kautsar (nikmat yang banyak) diambil dari perkataan Al Kautsar yang terdapat pada ayat pertama surat ini.
Surat ini sebagai penghibur hati Nabi Muhammad s.a.w.

Pokok-pokok isinya:
Allah telah melimpahkan nikmat yang banyak karena itu bersembahyang dan berkorbanlah; Nabi Muhammad s.a.w. akan mempunyai pengikut yang yang banyak sampai hari kiamat dan akan mempunyai nama yang baik di dunia dan di akhirat, tidak sebagai yang dituduhkan pembenci-pembencinya.



Dengan menyebut nama Allah yang maha pemurah lagoi maha penyayang
Shalat dan berkorban tanda bersyukur kepada nikmat Allah
1.Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu sungai disurga
2.Maka dirikanlah sholat karena Tuhanmu dan berkorbanlah.Yang dimaksud berkorban di sini ialah menyembelih hewan qurban dan mensyukuri nikmat Allah.
3.Sesungguhnya orang-orang yang membenci kamu dialah yang terputus.Maksudnya terputus di sini ialah terputus dari rahmat Allah.

Surat ini menganjurkan agar orang selalu beribadah kepada Allah dan berkorban sebagai tanda bersyukur atas nikmat yang telah dilimpahkan-Nya.

HUBUNGAN SURAT AL KAUTSAR DENGAN SURAT AL KAAFIRUUN

Dalam surat Al Kautsar Allah memerintahkan agar memperhambakan diri kepada Allah, sedang dalam surat Al Kaafiruun perintah tersebut ditandaskan lagi.

0 comments

Followers